E-faktura och autogiro privatkund
Du kan betala räkningar till kommunen via elektroniska fakturor. Här får du svar på dina frågor om hur det fungerar.
Frågor och svar om elektroniska fakturor
Hur anmäler jag mig till elektronisk faktura?
En elektronisk faktura skickas till dig via din internetbank istället för en pappersfaktura till din postlåda. Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.
Via din internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Välj Vara kommun och fyll i ansökningsformuläret. Tänk på att Vara kommun har två olika ansökningsformulär – ett för vatten och avlopp, VA, och ett för alla övriga taxor och avgifter.
Kan jag kombinera elektronisk faktura och autogiro?
Ja, ta kontakt med respektive kontaktperson för att göra en autogiroanmälan. Autogiro innebär att du får en elektronisk faktura, men du behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen.
När betalas en elektronisk faktura?
När du har godkänt din elektroniska faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.
Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din elektroniska faktura skickar Vara kommun en påminnelse på papper. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.
Kan jag betala någon annans elektroniska faktura via min internetbank?
Ja, du kan exempelvis betala din makes/makas elektroniska fakturor. Då behöver du fylla i både dina och den andra personens uppgifter på anmälningsformuläret.
Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?
Via din internetbank letar du upp avanmälan för elektroniskt faktura. Där följer du instruktionerna vid avanmälan.
Hur vet jag att jag har fått en elektronisk faktura till min internetbank?
Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle fått pappersfakturan.
Du måste regelbundet kontrollera hos din internetbank om du fått några elektroniska fakturor som kommit in för betalning. Ibland erbjuder även internetbanken möjlighet att få påminnelse via notifikationer, sms eller mejl då det inkommit en elektronisk faktura.
Får jag en pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Vara kommun.
Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Vara kommun.
Var vänder jag mig om jag har frågor om en elektronisk faktura?
Har du frågor om betalningen kontaktar du din internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan kontaktar du den referens som finns angivet på fakturan.