- Vara kommun
- Omsorg och stöd
- Äldreomsorg
- Hjälp i hemmet
- Bostadsanpassning
Bostadsanpassning
Här får du reda på vad bostadsanpassning är, vem som kan få det och hur du gör din ansökan.
Bostadsanpassningsbidrag är ett ekonomiskt bidrag. Om du har en bestående funktionsnedsättning kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag. Bidraget använder du för att anpassa din bostad så att du kan fungera i ditt dagliga liv.
Det är kommunen som beslutar om du får bidraget, vad du ska använda bidraget till och summan du får i bidrag.
Ansökan
Detta ska din ansökan innehålla:
- Samtliga personuppgifter och uppgifter till en eventuell kontaktperson men även vad du ansöker om bidrag för.
- Ett intyg från arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig
- Ägarmedgivande från fastighetsägaren om du inte själv äger din bostad. Ägarmedgivandet hittar du på ansökningsblankettens baksida.
Var noggrann med att fylla i samtliga uppgifter. Ansökan görs via vår e-tjänst. Om du behöver en utskriven ansökningsblankett, kontakta biståndshandläggare via kontaktcenter.
Skriftlig godkännande från fastighetsägaren
Om din bostad är en hyresrätt eller bostadsrätt måste din fastighetsägare eller bostadsrättsförening ge ett skriftligt godkännande till att anpassningarna får lov att utföras och vad som gäller när du flyttar från bostaden. Det kallas för ägarmedgivande.
Kontaktcenter
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.