- Vara kommun
- Omsorg och stöd
- Ekonomiskt stöd
- Ekonomiskt bistånd - försörjningsstöd
- E-tjänster ekonomiskt bistånd
E-tjänster ekonomiskt bistånd
Här hittar du våra e-tjänster för ekonomiskt bistånd.
Du kan söka försörjningsstöd via våra e-tjänster. Vi har två e-tjänster:
- Mina sidor
- Återansökan ekonomiskt bistånd
Mina sidor
Denna tjänst vänder sig till dig som har en pågående insats av ekonomiskt bistånd. Här kan du följa din ansökan om ekonomiskt bistånd, från det du lämnat in ansökan tills beslut är fattat.
Du ser när din ansökan är registrerad som inkommen, vilken bedömning och vilka beslut som fattats och när beslutet har fattats. Du kan också läsa din beräkning och månadsutredning. Har din ansökan blivit godkänd och pengar ska betalas ut kan du också se vilken dag utbetalningen går från oss. Detta innebär att du inte behöver kontakta din handläggare för att få information om ditt ärende utan har tillgång till den när du vill via tjänsten. Du ser också kontaktinformationen till din handläggare.
Du kan få informationen via sms eller e-post, du väljer själv på vilket sätt under min profil.
Beslut kommer endast att meddelas via ”Mina sidor” i e-tjänsten. Har du inte e-legitimation, meddela din socialsekreterare/handläggare så att beslut och övriga handlingar i ditt ärende skickas hem till dig i stället.
Återansökan ekonomiskt bistånd
Du kan söka om ekonomiskt bistånd via vår e-tjänst. Detta gäller endast dig som har pågående ekonomiskt bistånd och som söker försörjningsstöd återkommande.
Du behöver:
- Pågående insats ekonomiskt bistånd
- Giltig e-legitimation eller bank-id
- Vara folkbokförd i Vara kommun
Logga in med e-legitimation
För att använda e-tjänsterna behöver du logga in med e-legitimation. E-legitimation kan du få om du uppfyller följande:
- Du har ett svenskt personnummer
- Du är minst 16 år (olika banker har dock olika regler för ålderskrav, hör efter med din bank)
- Du är folkbokförd i Sverige
Om du inte redan har e-legitimation kan du ordna det via din bank. Läs mer om e-legitimation på Skatteverkets webbplats. Länk till annan webbplats.
Tänk på detta innan du startar
Innan du startar är det bra att samla alla uppgifter om inkomster och utgifter som du ska ta upp i din ansökan. Du behöver inte skicka med några underlag, men spara dem för en eventuell kontroll.
Du kommer bara att kunna söka ekonomiskt bistånd digitalt en gång per månad. När du har skickat in din ansökan för en månadsperiod stängs e-tjänsten för nya ansökningar. Ansökan öppnar igen 15 dagar innan nästa månadsperiod börjar.
Om du har skäl för att fortsätta lämna in din ansökan på papper så går det också men du kommer då att behöva lämna in underlag med din ansökan.
Kontaktcenter hjälper dig
Vårt kontaktcenter hjälper dig med din digitala ansökan om ekonomiskt bistånd. Telefonnummer: 0512-310 00.
Kontaktcenter
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.