E-tjänster ekonomiskt bistånd

Här hittar du våra e-tjänster för ekonomiskt bistånd.

Du kan söka försörjningsstöd via våra e-tjänster. Vi har två e-tjänster:

  • Mina sidor
  • Återansökan ekonomiskt bistånd

Mina sidor

Denna tjänst vänder sig till dig som har en pågående insats av ekonomiskt bistånd. Här kan du följa din ansökan om ekonomiskt bistånd, från det du lämnat in ansökan tills beslut är fattat.

Du ser när din ansökan är registrerad som inkommen, vilken bedömning och vilka beslut som fattats och när beslutet har fattats. Du kan också läsa din beräkning och månadsutredning. Har din ansökan blivit godkänd och pengar ska betalas ut kan du också se vilken dag utbetalningen går från oss. Detta innebär att du inte behöver kontakta din handläggare för att få information om ditt ärende utan har tillgång till den när du vill via tjänsten. Du ser också kontaktinformationen till din handläggare.

Du kan få informationen via sms eller e-post, du väljer själv på vilket sätt under min profil.

Beslut kommer endast att meddelas via ”Mina sidor” i e-tjänsten. Har du inte e-legitimation, meddela din socialsekreterare/handläggare så att beslut och övriga handlingar i ditt ärende skickas hem till dig i stället.

Återansökan ekonomiskt bistånd

Du kan söka om ekonomiskt bistånd via vår e-tjänst. Detta gäller endast dig som har pågående ekonomiskt bistånd och som söker försörjningsstöd återkommande.

Du behöver:

  • Pågående insats ekonomiskt bistånd
  • Giltig e-legitimation eller bank-id
  • Vara folkbokförd i Vara kommun

Stickprovskontroller

Vi utför stickprovskontroller med ett slumpmässigt urval. Vid en kontroll ska du kunna uppvisa handlingar gällande din ekonomi. Du ska kunna styrka de utgifter du har ansökt om samt visa att du inte har oredovisade tillgångar. Vid en stickprovskontroll kommer du få ett meddelande i samband med inlämnad ansökan där det står vilka handlingar du ska visa myndigheten.

Alla dina uppgifter måste stämma överens med ditt underlag. Du ansvarar för att dina uppgifter är korrekta. Att lämna felaktiga uppgifter kan vara bidragsbrott och leda till polisanmälan.

Stängningsdagar för underhåll av tjänsten

År 2025

  • Tisdag 14 januari 08:30-13:30
  • Tisdag 4 februari 08:30-13:30
  • Tisdag 4 mars 08:30-13:30
  • Tisdag 8 april 08:30-13:30
  • Tisdag 6 maj 08:30-13:30
  • Tisdag 3 juni 08:30-13:30
  • Tisdag 8 juli 08:30-13:30
  • Tisdag 5 augusti 08:30-13:30
  • Tisdag 2 september 08:30-13:30
  • Tisdag 7 oktober 08:30-13:30
  • Tisdag 4 november 08:30-13:30
  • Tisdag 2 december 08:30-13:30

Logga in med e-legitimation

För att använda e-tjänsterna behöver du logga in med e-legitimation. E-legitimation kan du få om du uppfyller följande:

  • Du har ett svenskt personnummer
  • Du är minst 16 år (olika banker har dock olika regler för ålderskrav, hör efter med din bank)
  • Du är folkbokförd i Sverige

Om du inte redan har e-legitimation kan du ordna det via din bank. Läs mer om e-legitimation på Skatteverkets webbplats. Länk till annan webbplats.

Tänk på detta innan du startar

Innan du startar är det bra att samla alla uppgifter om inkomster och utgifter som du ska ta upp i din ansökan. Du behöver inte skicka med några underlag, men spara dem för en eventuell kontroll.
Du kommer bara att kunna söka ekonomiskt bistånd digitalt en gång per månad. När du har skickat in din ansökan för en månadsperiod stängs e-tjänsten för nya ansökningar. Ansökan öppnar igen 15 dagar innan nästa månadsperiod börjar.

Om du har skäl för att fortsätta lämna in din ansökan på papper så går det också men du kommer då att behöva lämna in underlag med din ansökan.

Kontaktcenter hjälper dig

Vårt kontaktcenter hjälper dig med din digitala ansökan om ekonomiskt bistånd. Telefonnummer: 0512-310 00.

Kontaktcenter

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till kontaktcenter.

Stängt Öppnar 19 sep kl 08.00
Hjälpte informationen på sidan dig?